Role of nursing students in the of intestinal parasites for children in a rural riverside community in the Amazon, 2019

Role of nursing students in the of intestinal parasites for children in a rural riverside community in the Amazon, 2019

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18310/2446-4813.2023v9n3.3755

Abstract

Objectives: To describe the experiences of nursing students in carrying out health education activities on the prevention of parasites for children in a rural community in the Amazon. Method: Descriptive study, containing experience report carried out in the month of December 2019, in the rural community Esperança I in the municipality of Coari, Amazonas. 119 people participated in the action, including 42 children. The study was developed in four stages: analysis of the territory; carrying out the planning and elaboration of the educational project; execution; and evaluation of the activity. The information was produced and analyzed in a systematic way through a reflective field diary. Results: The territory analysis strategy supported the identification of the problem, discussion of possible factors and determinants, theorization, hypotheses for solutions and enabled the implementation of interventions generated in the educational process, with emphasis on the theatrical play and body hygiene. Subsequently, the evaluation of the intervention was carried out. Conclusion: The participants, through this educational activity, were able to build knowledge and actions about intestinal parasites and related topics, with the commitment to experience prevention and control measures for this disease in their daily lives.

Author Biographies

Esmael Marinho da Silva, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

Esmael Marinho da Silva Enfermeiro. Especialista em Saúde Coletiva pela Faculdade Única de Ipatinga (FUNIP); Residência Multiprofissional em saúde do adulto em andamento pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), Uberaba, MG, Brasil.  

Paloma de Sousa Passos, Escola Superior de Ciências da Saúde, Universidade do Estado do Amazonas

Graduanda em Medicina, Escola Superior de Ciências da Saúde, Universidade do Estado do Amazonas, Manaus (AM), Brasil.

Paula Andreza Viana Lima, Universidade Federal do Amazonas, Instituto de Saúde e Biotecnologia -ISB/UFAM

Enfermeira. Mestra em Enfermagem pela Universidade Federal do Amazonas (UEPA/UFAM). Docente do Instituto de Saúde e Biotecnologia da Universidade Federal do Amazonas, Coari, AM, Brasil;

Deyvylan Araujo Reis, Universidade Federal do Amazonas, Instituto de Saúde e Biotecnologia -ISB/UFAM

Enfermeiro. Doutor em Ciências pelo Programa de Enfermagem na Saúde do Adulto (PROESA) pela Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo (USP). Docente do Curso de Graduação em Enfermagem da Escola de Enfermagem de Manaus da Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Manaus, AM, Brasil.

Patrícia dos Santos Guimarães, Universidade Federal do Amazonas, Instituto de Saúde e Biotecnologia -ISB/UFAM

Enfermeira. Especialista em Enfermagem na Saúde do Trabalhador pela Universidade Liteartus (2012). Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem na Saúde do Adulto (PROESA), pela Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo (USP). Docente do Curso de Graduação em Medicina e Enfermagem do Instituto de Saúde e Biotecnologia da Universidade Federal do Amazonas, Coari, AM, Brasil.

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Published

2023-09-21

How to Cite

Silva, E. M. da, Passos, P. de S., Lima, P. A. V., Reis, D. A., & Guimarães, P. dos S. (2023). Role of nursing students in the of intestinal parasites for children in a rural riverside community in the Amazon, 2019: Role of nursing students in the of intestinal parasites for children in a rural riverside community in the Amazon, 2019. aúde m edes, 9(3), 3755. https://doi.org/10.18310/2446-4813.2023v9n3.3755

Issue

Section

Relato de Experiência