Curricular innovation of multidisciplinary health residencies: the experience of the School of Public Health of Ceará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18310/2446-4813.2024v10n2.4297

Abstract

The Brazilian Unified Health System faces a critical challenge: transcending the hegemonic and centralized models that permeate the fields of health and education. This study reports on the experience of the 2nd Workshop for the Requalification of the Curriculum Matrix of Residency Programs at the Ceará Public Health School, focusing on curriculum updating aligned with the institution's Political Pedagogical Project. The workshop, held over seven in-person, remote, and hybrid sessions, involved 85 health professionals engaged in managing Ceará Public Health School's residency programs. Participants were divided into eleven Working Groups, each representing a multiprofessional residency program, to develop the following products: graduate profile, competencies, educational strategies, learning, and evaluation objectives. The workshop highlighted the importance of continuous curriculum updating in line with the training institution's Political Pedagogical Project. The discussions and collaborative work of the Working Groups enabled the construction of an updated curriculum aligned with the needs of the labor market and the Brazilian Unified Health System. The 2nd Workshop for the Requalification of the Curriculum Matrix of Residency Programs at Ceará Public Health School significantly contributed to curriculum updating, focusing on training qualified health professionals to work within the Brazilian Unified Health System context in accordance with the National Curriculum Guidelines for the health area. Keywords: Access to Health Technologies; Internship, Nonmedical; Public Health; Health Education; Unified Health System.

Author Biographies

José Edmilson Silva Gomes, Gerência de Residência Multiprofissional; Escola de Saúde Pública do Ceará; Fortaleza, CE; Brasil

Mestre em Saúde Coletiva; Gerência de Residência Multiprofissional; Escola de Saúde Pública do Ceará; Fortaleza, CE; Brasil

Valesca de Sousa Brito, Diretoria de Educação Permanente e Profissional em Saúde; Escola de Saúde Pública do Ceará; Fortaleza, CE; Brasil

Especialista em Urgência e Emergência; Diretoria de Educação Permanente e Profissional em Saúde; Escola de Saúde Pública do Ceará; Fortaleza, CE; Brasil

Kellyane Munick Rodrigues Soares Holanda, Gerência de Residência Multiprofissional Escola de Saúde Pública do Ceará; Fortaleza, CE; Brasil

Mestra em Saúde Coletiva; Gerência de Residência Multiprofissional Escola de Saúde Pública do Ceará; Fortaleza, CE; Brasil

Maria Jamisse de Araújo Oliveira, Gerência de Residência Multiprofissional; Escola de Saúde Pública do Ceará; Fortaleza, CE; Brasil

Mestra em Ensino na Saúde; Gerência de Residência Multiprofissional; Escola de Saúde Pública do Ceará; Fortaleza, CE; Brasil

Mônica de Oliveira Belém, Escola de Saúde Pública do Ceará, Centro de Residências em Saúde

Doutora em Ciências Médicas, atua como Coordenadora de Pesquisa dos Programas de Residência em Saúde da Escola de Saúde Pública do Ceará, e para tal tem expertise de avaliar trabalhos quantitativos e qualitativos. Desenvolve trabalhos com educação em saúde, educação permanente em saúde, criação e validação de materiais didáticos e jogos educativos, estudos epidemiológicos em saúde com doenças transmissíveis emergentes e reemergentes. Tem experiência com estudos de Covid-19, tanto na área assistencial, após temporada na Central de Diagnóstico de Covid-19 da Fundação Oswaldo Cruz, como no manejo e estudo teórico.

Published

2024-08-22

How to Cite

Silva Gomes, J. E., de Sousa Brito, V., Rodrigues Soares Holanda, K. M. ., de Araújo Oliveira, M. J. ., & Belém, M. de O. (2024). Curricular innovation of multidisciplinary health residencies: the experience of the School of Public Health of Ceará. aúde m edes, 10(2), 4297. https://doi.org/10.18310/2446-4813.2024v10n2.4297

Issue

Section

Relato de Experiência