Singular Therapeutic Project: experience report of the practical application of the family health strategy in the teaching of medicine

Singular Therapeutic Project: experience report of the practical application of the family health strategy in the teaching of medicine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18310/2446-4813.2024v10n1.4342

Abstract

The subject Integração-Ensino-Serviço-Comunidade III (IESC III), which takes part in Universidade do Grande Rio – Professor José de Souza Herdy (UNIGRANRIO-AFYA)’s curriculum is mandatory during Medicine graduation. Guided by the professors, the student must develop a Singular Therapeutic Project (STP) following the rules of the Family Health Team, by having the opportunity to know more about a family and to help it via this project. This article has as an objective to present the group experiences during the four months which the STP had been developed. For the students, the project previously mentioned has had a great importance to form new doctors, since the closer contact with the designated family, the familiarization with the Community Health Agent’s daily work routine and the project’s own success at its conclusion permitted the knowledge of completely different realities beyond the ones that are known to each member of the group.

Author Biographies

Andrea Currais Espasandin , Unigranrio-Afya

Acadêmica do curso de Medicina. Universidade do Grande Rio (UNIGRANRIO) - AFYA, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Gabriela Cruz Nishioka, Unigranrio-Afya

Acadêmica do curso de Medicina. Universidade do Grande Rio (UNIGRANRIO) - AFYA, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

João Gabriel de Oliveira Lourenço da Silva, Unigranrio-Afya

Acadêmico do curso de Medicina. Universidade do Grande Rio (UNIGRANRIO) - AFYA, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Cristina Antunes Mota, Unigranrio-Afya

Mestre em Saúde da Família pela UNESA; Doutora em Educação pela UNESA. Docente da Universidade do Grande Rio (UNIGRANRIO) - AFYA, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

André Alves Dias, Unigranrio-Afya

Pesquisador em Saúde Pública na Fundação Oswaldo Cruz; Mestre em Biologia Celular e Molecular e Doutor em Biologia Parasitária pela Fundação Oswaldo Cruz. Docente da Universidade do Grande Rio (UNIGRANRIO) - AFYA, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Fernanda Marques de Carvalho, Unigranrio-Afya

Bióloga e Biomédica; Mestre e Doutora em Ciências, Subárea: Imunologia, pela Fundação Oswaldo Cruz; Pós-doutorado pela Fundação Oswaldo Cruz; Especialista em educação e inovação. Universidade do Grande Rio (UNIGRANRIO) - AFYA, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Leila Chevitarese, Unigranrio-Afya

Mestre e Doutora em Odontologia pela UFRJ. Especialista em Saúde Pública com Ênfase em Saúde da Família pela UVA. Docente da Universidade do Grande Rio (UNIGRANRIO) - AFYA, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Published

2024-03-06

How to Cite

Espasandin , A. C., Nishioka, G. C. ., Silva, J. G. de O. L. da ., Mota, C. A. ., Dias, A. A. ., Carvalho, F. M. de ., & Chevitarese, L. (2024). Singular Therapeutic Project: experience report of the practical application of the family health strategy in the teaching of medicine: Singular Therapeutic Project: experience report of the practical application of the family health strategy in the teaching of medicine. aúde m edes, 10(1), 4342. https://doi.org/10.18310/2446-4813.2024v10n1.4342

Issue

Section

Relato de Experiência