Steps and steps backwards in the experience of racial discrimination among university students
DOI:
https://doi.org/10.18310/2446-4813.2024v10n3.4511Keywords:
Students, Racism, UniversitiesAbstract
Objectives: To discuss the experiences of racial discrimination suffered by university students. Methods: This is an exploratory, descriptive, cross-sectional study with a quantitative approach, conducted in 2023, with a sample of 751 students. The Scale of Experiences of Discrimination and sociodemographic data were collected both online and in person. Results: The majority of the students were female (53%). In terms of willingness to share experiences of discrimination with others, women led with 80,2%. With regard to experiences of discrimination, men showed a higher proportion, with 32,3%, and women with 29,2%. With regard to childhood, women were more concerned about unfair treatment on the grounds of race or skin color (66%). With regard to environments with high exposure to discrimination, school was the most frequently mentioned by 33,4% of men and 29,9% of women. Conclusions: It was found that brown and black students are more likely to experience discrimination. In addition, most of the participants were encouraged to look for ways to combat discriminatory acts, ruling out silence as a response.References
Fundação Oswaldo Cruz. Política de equidade étnico-racial e de gênero da Fiocruz. Rio de Janeiro: Fiocruz; 2023.
Valério ACO, Bezerra WC, Santos VS, Leite Jr JD, Farias MN, Santos SMB. Racismo e participação social na universidade: experiências de estudantes negras em cursos de saúde. Cad Bras Ter Ocup. 2021;29:e3007. doi:10.1590/2526-8910.ctoAO2278.
Brasil. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Diário Oficial da União; 29 ago. 2012.
Oliveira F, Nunes T, Antloga C. Dinâmica de prazer e sofrimento de estudantes negras de faculdades de Brasília – Epistemicídio, racismo e machismo. Psi Rev. 2019;28(1):103-24. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/psicorevista/article/view/38914
Oliveira CR, Burmeister AT, Kolodsiejski PA, Coelho EK, Lima CAS, Machado FV. Diálogos na pandemia: discutindo os impactos da COVID-19 sobre a população negra brasileira. Saude Redes. 2022;8(sup2):241-9. doi:10.18310/2446-4813.2022v8nsup2p241-249.
Alfano B [Internet]. O Globo. 2023 [citado 12 dez. 2023]. Proporção de negros nas universidades cai pela primeira vez desde 2016. Disponível em: https://oglobo.globo.com/brasil/educacao/noticia/2023/06/proporcao-de-universitarios-negros-cai-pela-primeira-vez-desde-2016.ghtml
Nascimento IS, Cardoso WS. Questão social, pandemia e Serviço Social: em defesa da vida e de uma educação emancipadora [Apresentação no XVII Encontro Nacional de Pesquisadores em Serviço Social; 2022; Rio de Janeiro, Brasil].
Amaral MJ, Pereira VA. As cotas raciais para negros na universidade: será essa a resposta? Revista Cocar. 2023;18(36):1-21.
Eugênio M, Lima O. Psicologia social do preconceito e do racismo. São Paulo: Blucher Open Access; 2020.
Baumgarten A, De Carli G, Kargwanski P, Bastos JL, Celeste RK, Toassi RFC. Experiências discriminatórias: narrativas de universitários do sul do Brasil. Rev Fac Odontol Porto Alegre. 2019;60(2):20-33. doi:10.22456/2177-0018.92270.
Anunciação D, Trad LAB, Ferreira T. “Mão na cabeça!”: abordagem policial, racismo e violência estrutural entre jovens negros de três capitais do Nordeste. Saude Soc. 2020;29(1):e190271. doi:10.1590/S0104-12902020190271.
Fattore GL, Teles CA, Santos DN, Santos LM, Reichenheim ME, Barreto ML. Validade de constructo da escala Experiences of Discrimination em uma população brasileira. Cad Saude Publica. 2016;32(4):e00102415. doi:10.1590/0102-311X00102415.
Fattore GL. Discriminação racial auto referida, stress psicossocial e sintomas asmáticos em crianças de Salvador [tese]. [Salvador]: Universidade Federal da Bahia; 2015. 154 p.
Samejima K. MATD49-Estatística não paramétrica 3 -Teste Exato de Fisher [Internet]. Salvador: Universidade Federal da Bahia; 2023 [citado 15 dez. 2023]. Disponível em: https://est.ufba.br/sites/est.ufba.br/files/kim/matd49-aula04-fisher.pdf
Farao EMD, Costa DVSD, Valvassoura SA, Andrade VR, Fernandes EV, Gouvêa-e-Silva LF, et al. Hábitos de vida, nível de atividade física e qualidade de vida de universitários do sudoeste goiano durante a pandemia do coronavírus. Rev Interfaces. 2023;11(2):1875-87. doi:10.16891/2317-434X.v11.e2.a2023.pp1875-1887.
Costa ES, Schucman LV. Identidades, identificações e classificações raciais no Brasil: o pardo e as Ações Afirmativas. Est Pesq Psicol. 2022;22(2):466-84. doi:10.12957/epp.2022.68631.
Campos DSC, Ferracini R. O pacto narcísico da branquitude em um campus universitário do Tocantins. Rev ABPN. 2022;14(39):500-21. doi:10.31418/2177-2770.2021.v14.n.39.p500-521.
Souza PGA, Pôrto ACCA, Souza A, Silva Jr AG, Borges FT. Perfil Socioeconômico e racial de estudantes de medicina em uma universidade pública do Rio de Janeiro. Rev Bras Educ Med. 2020;44(3). doi:10.1590/1981-5271v44.3-20190111.
França MG, Tostes AS. A trajetória de jovens negros e negras na universidade: desafios e possibilidades. Rev ABPN. 2021;13(Ed. Especi):9-36. doi:10.31418/2177-2770.2021.v13.c2.p09-36.
Teixeira VH, Marques AM. Cotas para pessoas negras: a inclusão e o combate ao racismo na universidade. Oficina Hist. 2021;14(1):e39522. doi:10.15448/2178-3748.2021.1.39522.
Silva JBX. Estudantes negros e negras no ensino superior e a relação com questões étnico-raciais vivenciadas na universidade. Rev Ens Cienc Hum Cidad Divers Bem Estar. 2020;4(1, jan-jun):229-46. Disponível em: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/rech/article/view/7573
Oliveira EN, França S, Feijó IG, Melo FV, Almeida PC, Ximenes Neto FR, et al. "A cor da minha pele me define": experiências de discriminação racial sofridas por negros. Gestao Desenvol. 2022;(30):505-23.
Moreira-Primo US, França DX. Experiências de racismo em crianças: o que acontece no cotidiano escolar? Rev UNIABEU. 2020;13(33):24-44.
Correia GM. A denúncia ao racismo em letras de músicas brasileiras: uma análise linguística e discursiva [trabalho de conclusão de curso]. [Venda dos Imigrantes]: Instituto Federal do Espírito Santo; 2021. 59 p.
Santos TA, Moraes LRS, Larrea-Killinger C. Percepção do racismo estrutural no acesso ao serviço público de abastecimento de água no Bairro Negro Rua Nova, em Feira de Santana, Bahia. Rev Eletron Gest Tecnol Ambient. 2022;108-23.
Panta M, Silva MN. Os impactos do racismo na trajetória de estudantes do ensino médio: experiências e percepções de negros e brancos. Sociol. 2024;26:e–soc130382. doi:10.1590/18070337-130382.
Rocha GS, Campos MC. Mercado de trabalho e racismo: visão dos egressos do sistema de cotas raciais da Universidade Estadual de Londrina. GEOPAUTA. 2021;5(3):e8071.
Loduvico GO, Martins MML, Rocha TIU, Terra MF, Pigozi PL. Racismo institucional: percepção sobre a discriminação racial nos serviços de saúde. Arq Med Hosp Fac Cienc Med Santa Casa Sao Paulo. 2021;66(1u):1. doi:10.26432/1809-3019.2021.66.008.
Abrantes AA, Bulhões L. Idade adulta e o desenvolvimento psíquico na sociedade de classes: juventude e trabalho. In: Martins LM, Abrantes AA, Facci MGD, organizadores. Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas: Autores Associados; 2016.
Santos IB, Thomazini TDR. Racismo, feminismo negro e educação. REBEIS. 2023;1(2).
Barbosa FC. O caso Simone A. Diniz: a falta de acesso à justiça para as vítimas dos crimes raciais da Lei Caó. REJ UNESP. 2012;15(22). doi:10.22171/rej.v15i22.392.
Borges NCC, Souza LT. As mulheres negras nos estudos acadêmicos sobre crimes raciais. Rev InSURgencia. 2024;10(1):233-53. doi:10.26512/revistainsurgncia.v10i1.49670.
Gomes MB. A discriminação racial no acesso à justiça [dissertação]. [Porto]: Universidade Católica Portuguesa; 2020. 49 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Eliany Nazaré Oliveira, Paulo César De Almeida , Paulo Jorge de Almeida Pereira , Pedro Lucas Alves , Caio San Rodrigues , Gleisson Ferreira Lima , Pollyanna Martins Pereira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com os direitos de publicação para o periódico. Este periódico é de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, desde que citada a fonte (por favor, veja a Licença Creative Commons no link a seguir https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR).