Training guidelines for health professionals: trends in Brazilian graduate studies
DOI:
https://doi.org/10.18310/2446-4813.2024v10n3.4433Keywords:
Education, Teaching, Inservice Training, Guidelines as Topic, Health personnelAbstract
Objective: to identify and characterize trends in Brazilian theses and dissertations regarding how training/education guidelines for health professionals are developed. Method: narrative literature review, developed through the analysis of Brazilian theses and dissertations. Searches were carried out in the Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel and in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, during the months of June to July 2023. The search strategies were defined after mapping of terms and synonyms in the Health Sciences Descriptors. Studies were included that presented aspects of a training/education guideline for health professionals or action plans for educational actions. Results: The final corpus of analysis comprised 11 studies, which provided support for two categories: (1) characterization of theses and dissertations and (2) theoretical-methodological trends in training guidelines for health professionals. Conclusions: the trend in the development of guidelines is qualitative research, of the action research type, which is affiliated with Paulo Freire's framework, emphasizing the collective development of guidelines, which consider the statements of those involved, with emphasis on researching and acting in different contexts, with emphasis on the area of Nursing.References
Paro CA, Ventura M, Silva NEK. Paulo freire e o inédito viável: esperança, utopia e transformação na saúde. Trab Educ Saude [Internet]. 2020 [citado 10 nov. 2023];18(1):1-22. doi:10.1590/1981-7746-sol00227.
Ayres JR. Norma e formação: horizontes filosóficos para as práticas de avaliação no contexto da promoção da saúde. Cienc Saude Colet [Internet]. 2004 [citado 05 set. 2023];9(3):583-92. doi:10.1590/S1413-81232004000300011.
Dicionário online de Português. 2023 [citado 05 set. 2023]. Disponível em: https://www.lexico.pt/diretrizes/
Brasil. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Varela DS da S, Carvalho MMB, Barbosa MUF, da Silva IZF, Gadelha RRM, Machado M de FAS. Diretrizes Curriculares Nacionais e a Formação de Profissionais para o SUS. Rev Bra Edu Saude [Internet]. 2016 [citado 05 set. 2023];6(3):39-43. Disponível em: https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/3928
Brasil. Ministério da Educação. Resoluc?a?o nº 4, de 16 de julho de 2021 [Internet]. 2021. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=197911-rces004-21&category_slug=julho-2021-pdf&Itemid=30192
Ministério da Educação. Resolução CNE/CES nº 4, de 16 de novembro de 2022 [Internet]. 2022. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=242341-rces004-22&category_slug=novembro-2022-pdf-1&Itemid=30192
Meira MM. Diretrizes para a educação permanente no serviço de atendimento móvel de urgência (SAMU) [dissertação]. [Florianópolis (SC)]: Universidade Federal de Santa Catarina; 2007. 157 p.
Sade PMC. Desenvolvimento de competências gerenciais do enfermeiro pelos serviços de educação permanente [dissertação]. [Curitiba (PR)]: Universidade Federal do Paraná; 2013. 109 p.
Silva MC. Atenção Oncológica do Colo de Útero no Brasil: as Políticas de Educação à Distância na Educação Permanente Profissional [dissertação]. [Rio de Janeiro (RJ)]: Universidade do Estado do Rio de Janeiro; 2014. 133 p.
Pires LR. Programa de educação permanente para enfermeiros em Unidade de Terapia Intensiva Pediátrica [dissertação]. [Porto Alegre (RS)]: Universidade do Vale do Rio dos Sinos; 2014. 108 p.
Zinn GR. Educação permanente em saúde: de diretriz política a uma prática possível [tese]. [São Paulo (SP)]: Universidade de São Paulo; 2015. 148 p.
Oliveira BMF. Preceptoria na perspectiva da prática integrada: desafios da formação em saúde [dissertação]. [Niterói (RJ)]: Universidade Federal Fluminense; 2015. 180 p.
Mendonça FTNF. Grupos de educação em saúde com idosos: educação permanente com profissionais da atenção primária [dissertação]. [Uberaba (MG)]: Universidade Federal do Triângulo Mineiro; 2015. 137 p.
Ilher AS. Práticas educativas para enfermeiros em serviço de emergência: uma revisão integrativa [dissertação]. [São Leopoldo (RS)]: Universidade do Vale do Rio dos Sinos; 2017. 50 p.
Naibert J. Diretrizes para educação permanente em saúde mental na atenção primária [dissertação]. [Porto Alegre (RS)]: Universidade Federal do Rio Grande do Sul; 2020. 138 p.
Soares JMS. Construção de uma diretriz teórico-metodológica para o desenvolvimento profissional contínuo da enfermagem [tese]. [São Paulo (SP)]: Universidade de São Paulo; 2022. 260 p.
Simão ESA. Proposta de formação entre profissionais atuantes na atenção básica sobre práticas integrativas e complementares [dissertação]. [Porto Alegre (RS)]: Universidade Federal do Rio Grande do Sul; 2023. 73 p.
GEOCAPES - Sistema de Informações Georreferenciadas. 2022.
[citado 13 jul. 2023]. Disponível em: https://geocapes.capes.gov.br/geocapes/
Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (UNESCO). Guidelines for Gender Equality in Teacher Education Policy and Practices. 2017 [citado 13 jul. 2023]. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247444
González FE. Reflexões sobre alguns conceitos da pesquisa qualitativa. Rev Pesq Qual [Internet]. 2020 [citado 10 nov. 2023];8(17):155-83. doi:10.33361/RPQ.2020.v.8.n.17.322.
Silva CBG, Scherer MDA. A implementação da Política Nacional de Educação Permanente em Saúde na visão de atores que a constroem. Interface (Botucatu). 2020 [citado 29 nov. 2023];24:1-15. doi:10.1590/Interface.190840.
da Silva MNP, et al. Formação para a área da saúde: ensino, gestão, atenção e controle social. Arch Health [Internet]. 2020 [citado 10 nov. 2023];1(5):178-82. Disponível em: https://ojs.latinamericanpublicacoes.com.br/ojs/index.php/ah/article/view/59
de Jesus JM, Rodrigues W. Trajetória da Política Nacional de Educação Permanente em Saúde no Brasil. Trab Educ Saude [Internet]. 2022 [citado 10 nov. 2023];20:1-13. doi:10.1590/1981-7746-ojs1312.
da Costa JJS. A educação segundo Paulo Freire: uma primeira análise filosófica. Theoria Rev Eletr Filos [Internet]. 2015 [citado 10 nov. 2023];7(18):72-88. Disponível em: https://www.theoria.com.br/edicao18/06182015RT.pdf
Dall'agnol CM, de Magalhães AMM, Mano GC de M, Olschowsky A, da Silva FP. A noção de tarefa nos grupos focais. Rev Gaucha Enferm [Internet]. 2012 [citado 10 nov. 2023];33(1):186–90. doi:10.1590/S1983-14472012000100024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Daiana Cristina Wickert, Maria Denise Schimith, Diéssica Roggia Piexak, Carla Kalline Alves Cartaxo Freitas, Daniela Dallegrave
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com os direitos de publicação para o periódico. Este periódico é de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, desde que citada a fonte (por favor, veja a Licença Creative Commons no link a seguir https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR).